fredag 16 mars 2012

Toalettsyndikatet

På tisdag skriver jag tenta i matematik, vilket känns extra jobbigt eftersom jag varit sjuk hela veckan. Trots detta har jag pallrat mig upp varje dag, ätit frukost och sedan tagit bussen till stadsbiblioteket.

Stadsbiblioteket öppnar de stora delarna kl 10.00 men tidskrifter samt entrén öppnar tidigare så man behöver inte stå ute, om man nu har något emot strålande sol och plusgrader. Klockan 9.55 har det under hela veckan varit proppfullt med studenter. Så fort klockan slår tio och de öppnar områdena är det för en kort stund som om det var total utförsäljning på hela biblioteket. Folk rusar in för att få bra platser vid fönsterna. Sedan efter någon minut dör det lika fort som det uppstod och alla inser att de befinner sig på ett bibliotek.

Efter bara någon timme sitter jag där och är panik-kissnödig. Ena sekunden är allt normalt, i den andra känns det som om jag kommer kissa på mig. På måndagen gick jag snabbt mot toaletten och insåg att de var avgiftsbelagda. "pga vandalism är toaletterna avgiftsbelagda" och en sån liten automat där man lägger i en femkrona. Jag hade som tur var med mig en femkrona och jag kunde uträtta mina behov. Efteråt lämnade jag dörren på glänt, för jag tänkte att de flesta på biblioteket är ju fattiga studenter som jag som kanske inte har med sig en femma.

På tisdagen händer det självklart igen (det är nog allt te jag slänger i mig på morgonen som gör det). Jag hade ingen femma med mig men när jag går dit och spanar ser jag att en kille i min ålder också lämnar dörren på glänt. Jag passar genast på och smiter in. Senare samma dag behöver jag gå igen, och samma sak inträffar. Efter 5 dagar på biblioteket har jag behövt betala totalt 5 kr för mina toalettbesök. Dörrarna står alltid på glänt och visst det är tråkigt med vandalism, men jag är väldigt nöjd.

Tack alla juridikstudenter som läser på fjärde våningen i slottet, utan er hade jag inte fått någon studiero.

Inga kommentarer: